Projectes

PROJECTE SURYA

Al llarg d’aquests anys AGAM ha constatat les dificultats de convivència entre les persones que pateixen de malalties mentals, Alzheimer i persones vàlides ingressades en un mateix centre, residència, etc.

Des AGAM estem convençuts que la creació d’un nou servei residencial especialitzat i adaptat a les necessitats d’aquestes persones, millorarà la seva situació, tractament, i a el mateix temps també millorarà la situació de la resta de les persones que conviuen amb ells.

Per tot, AGAM ha efectuat EL PROJECTE SURYA basant-se en UNITATS DE CONVIVÈNCIA i en el model de “Atenció integral centrat en la persona”, a partir del qual s’aconsegueixen millores en tots els àmbits de la qualitat de vida i el benestar de la persona ; partint del respecte ple a la seva dignitat i drets, dels seus interessos i preferències i comptant amb la seva participació. Així mateix el seguiment i avaluació del mateix.

La situació actual de la Salut mental en persones adultes i ja majors, requereixen canvis de models, una atenció integral i integradora dels Departaments de Salud i Serveis Socials i possiblement un nou servei a la Cartera de Serveis Socials

LA SALUT MENTAL I LA SEVA TRANSFORMACIÓ

La societat en general no accepta molt bé la malaltia mental, ni a les persones que la pateixen. Els mitjans de comunicació, no afavoreixen precisament a facilitar la seva acceptació. Per tot això, és molt fàcil que moltes persones no es reconeguin en una depressió o les seves ansietats, perquè això significa poca comprensió i l’etiqueta de malalt/a mental.

Per què la societat veu altres malalties normals i a la malaltia mental se li té por i rebuig? Potser és al desconegut. La mitologia, l’art, els dibuixos no han contribuït precisament a normalitzar-la. És molt lamentable que hagi estat una epidèmia la que ha posat sobre la taula dels governants el greu problema que existia, existeix i seguirà, perquè aquesta és una malaltia que la societat ha d’acceptar, comprendre i ajudar.

PROGRAMES D’AJUDA

Hort Teràpia.

Què és l’hort teràpia? Aquest nom s’ha donat a l’acte de cultivar un hort amb objectius terapèutics. L’horticultura, més que com a expressió, serveix com a via d’escapament, com a temps de qualitat per passar amb un mateix practicant la consciència de l’aquí i ara, així com la via per desenvolupar l’autoestima i una llarga llista d’aptituds.

Beneficis de l’horticultura:

• Sensació de Calma: Especialment si és de dimensions reduïdes, és una activitat relaxant i se sol fer de forma calmada, aportant una sensació de relaxació, especialment si es fa en solitari.
  • Il·lusió: Lligada a la paciència, cultivar t’aporta il·lusió del dia a dia, ja que vas veient els progressos de les plantetes.

És clar que aquests i altres beneficis li venen bé a qualsevol, però especialment a les persones amb malaltia mental.

Treballar en un hort alleuja el cervell i ajuda el cos a calmar-se, i distreu el pacient d’estat de patiment o agitació. Es crea un parèntesi temporal d’assossec i d’esperança que millora l’estat mental i emocional.

En persones amb malaltia mental, el cultiu de l’hort, encara que sigui petitó en residències, els aporta millores físiques quant a mobilitat i habilitats manuals, millores emocionals gràcies a les responsabilitats i ser una pràctica que propicia la calma, l’autoestima i propicia millores socials .